IIW järjesti perjantaina 21.3.2025 klo 11 Suomen aikaa ”Wheel of Words, Branding Inner Wheel” Zoom-kokouksen. Tavoitteena oli vahvistaa Inner Wheelin viestinnän imagoa ja samalla parantaa Inner Wheel -organisaation itsestään antamaa kuvaa.
Kokous oli tarkoitettu erityisesti viestintävastaaville, mutta oli avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Osanottajia oli yhteensä yli 500, Suomestakin useita IW-jäseniä.
Kokouksen juontajana toimi IIW Editor, Media Manager Rajni Katia. Mukana oli myös IIW Presidentti Mamta Gupta, joka toivotti osallistujat tervetulleiksi. Ennen kuin päästiin varsinaiseen asiaan, näytettiin video, joka esitteli Mamta Guptan Inner Wheel uraa ja saavutuksia sekä hänen tavoitteitaan tälle kaudelle. Tervehdyspuheessaan Mamta Gupta totesi Inner Wheelin leviävän vahvasti Aasiassa, mutta hän sanoi olevansa huolissaan Euroopan maista. Hän kehotti jokaista jäsentä tuomaan yhden uuden jäsenen: Each one bring one! Hän muistutti myös E-klubeista, online-klubeista, joiden perustamisesta päätettiin Manchesterin Conventionissa. Mamta mainitsi myös, että tänä vuonna on perustettu kaksi uutta Kansallista Neuvostoa, yksi Turkkiin ja toinen Saksaan. Lopuksi hän nosti vielä esille Inner Wheelin kaksi kärkihanketta: Cease Cervical Cancer ja Orange the World.
Kokouksen ohjelma koostui Kolmesta esityksestä, joiden aiheena oli Inner Wheelin ”brändäys”. Lisäksi Rajni Katia puhui digitaalisen median hyödyntämisestä Inner Wheelin kasvun ja näkyvyyden lisäämiseksi.
Ensimmäinen esiintyjä oli Alyssandra Skerret, IIW Board Director. Hänen otsikkonsa oli ”Empowering Women, Transforming Communities – a Story Worth Telling” eli hän puhui naisten voimaannuttamisesta ja yhteisöjen muuttamisesta.
Inner Wheel editorit, viestintävastaavat, ovat tarinankertojia, he ovat silta tehtävämme, missiomme, ja maailman välillä. Tarinoiden, joita kerromme, on oltava mukaansatempaavia, vaikuttavia ja kutsuvia. Tarinan tulee alkaa houkuttavalla koukulla. Ensimmäinen lause määrittää, jatkaako joku lukemista. Meidän ei pidä kertoa vain mitä me teemme vaan on tärkeää tuoda esille, mitä se tarkoittaa, mikä vaikutus sillä on. Ihmiset pitäisi saada tuntemaan: ”Haluan olla osa tätä. Voin vaikuttaa!”.
Herätä tarinasi henkiin, keskity ihmisiin:
- kuka hyötyi?
- kuinka Inner Wheel muutti heidän elämänsä?
- miltä heidän tulevaisuutensa näyttää nyt?
Esimerkkejä:
” Lahjoitimme pyörätuolin”
Paremmin: ”Inner Wheelin ansiosta hän pystyy nyt liikkumaan itsenäisesti”
”Järjestimme hyväntekeväisyysillallisen”
Paremmin: ”Sinä iltana 100 ihmistä kokoontui – ei vain syömään vaan muuttamaan elämää. Saimme kerättyä rahaa 50 lapsen koulutusta varten”
Korosta jäsenten kasvamista ja kehittymistä, osoita, kuinka Inner Wheel kasvattaa jäsentensä johtajuutta, itseluottamusta ja tiimityötaitoja. Nämä taidot näkyvät heidän työssään, urassaan ja yhteisöissään.
” Sarah toimi kokouksen puheenjohtajana”
Paremmin: Inner Wheelin avulla Sarah oppi johtajuutta, jota hän nyt käyttää työssään ja yhteisössään.”
Huomion saamiseksi tarinoiden pitäisi olla
- selkeitä ja ytimekkäitä
- aitoja ja vakuuttavia
- visuaalisesti houkuttelevia
- toimintaan suuntautuneita
Osoita kaikissa kertomuksissa Wheelin etuja – ystävyys, johtajuus, voimaantuminen – ja kerro jäsenten kokemuksista, kuinka Inner Wheel on muuttanut heidän elämäänsä. Jaa tunteita ja todellisia tarinoita, jotka inspiroivat toimintaan. Tehdään Inner Wheel ja sen vaikutus tunnetuksi maailmanlaajuisesti!
IIW Board Director Juanita Lee puhui paikallisten klubien roolista Inner Wheelin brändäyksessä, ”The Role of Local Inner Wheel Clubs in Branding Inner Wheel Globally”.
Juanita Lee korosti, että Inner Wheel on maailmanlaajuinen liike, jonka voima muodostuu paikallisten klubien omistautumisesta ja intohimosta. Klubien pitäisi olla vahvasti läsnä mediassa ja sosiaalisessa mediassa, niillä pitäisi olla vaikutusvaltaisia kumppaneita ja kansainvälisiä projekteja. Juanita Lee nostaa esimerkeiksi projektin kohdunkaulansyövän lopettamiseksi (Cease Cervical Cancer) sekä Orange the World -tempauksen, jonka malesialainen ravintola Uncle Roger järjesti ja sai valtavan näkyvyyden sosiaalisessa mediassa: yli 10 milj. seuraajaa YouTubessa, yli 11 milj. TikTokissa, 4,7 milj. Instagramissa, 4,1 milj. Facebookissa ja 190 500 X:ssä (ent. Twitter).
On tärkeää myös yhdistää voimat muiden naisjärjestöjen, esim. Soroptimistien kanssa.
IIW presidentin vierailut ovat hieno esimerkki kansainvälisen Inner Wheelin ja paikallisten klubien yhteydestä sekä kulttuurivaihdosta. Näiden vierailujen ansiosta Inner Wheel saa näkyvyyttä mediassa, sekä paikallisesti että kansainvälisesti. IIW presidentti saa tietoa paikallisten klubien toiminnasta ja saavutuksista. Vierailut kannattaa dokumentoida hyvin ja levittää raporttia ja kuvia, myös IIW päämajaan. Meillä Suomessakin on hyvät kokemukset viime kaudelta, kun Trish Douglas vieraili useissa suomalaisissa klubeissa ja saimme vierailulle myös näkyvyyttä sekä suomalaisessa mediassa että kansainvälisesti.
Kulttuurivaihdolla on keskeinen rooli Inner Wheelin brändäyksessä. Juhlistamalla erilaisia kulttuureja, perinteitä ja näkökulmia Inner Wheel osoittaa olevansa organisaatio, joka arvostaa ja kunnioittaa monimuotoisuutta ja edistää kansainvälistä ymmärrystä. IW rohkaisee myös jäseniä vierailemaan eri maiden Inner Wheel klubeissa.
Kolmas puhuja oli Cheng Yeok San, IIW Webmaster. Hänen teemansa oli: ”Inner Wheel must not be the best kept secret”, Inner Wheel ei saa olla parhaiten varjeltu salaisuus!
Inner Wheel ei ole kovin hyvin tunnettu, vaikka sen tunnettavuutta on yritetty kovasti lisätä jo niin pitkään. Mitä voimme siis tehdä? Cheng Yeok Sanin vastaus on: MAINOSTAKAA! Jäsenet ovat avainasemassa.
Perusasiat ovat kunnossa:
- Identiteetti: logo, nimi
- Media: liput ja viirit, esitteet, uutiskirjeet, Internet ja some-kanavat
Käytämmekö niitä tarpeeksi tehokkaasti? Oleellista on mainostaa muille kiinnostuksen herättämiseksi. Tehokas mainonta tarkoittaa, että ilmaisemme Inner Wheelin arvon niin että muut voivat sitä arvostaa.
Cheng Yeok San esitteli mainonnan kolmen kohdan säännön:
- Inner Wheelin arvo on ystävällisyys ja myötätunto.
- Luo hyviä tunteita: Inner Wheelin palvelu ja ystävyys tuovat iloa ja kiitollisuutta
- Kerro tosi tarinoita: Inner Wheelin tarinat ovat globaaleja ja legendaarisia
Lopuksi vielä: Älä yritä sanoa tai tehdä liikaa. Yksinkertaisuus vaikuttaa parhaiten.
Inner Wheelin paras voimavara on sen jäsenet.
- Jäsenet ovat kuva Inner Wheelistä.
- Jäsenet heijastavat edellä mainittuja kolmea sääntöä.
- Jäsenet itsessään ovat paras mainos.
Inner Wheelin nimi leviää, kun jokainen jäsen kutsuu vieraan tutustumaan Inner Wheelin toimintaan. Tuo Inner Wheel esille keskusteluissa, kerro tarinoita Inner Wheelistä. Esitelkäämme Inner Wheeliä muille!
Kolmen puhujavieraan jälkeen tilaisuuden isäntä Rajni Katia puhui vielä digitaalisen median hyödyntämisestä Inner Wheelin kasvun ja näkyvyyden lisäämiseksi.
Miksi digitaalinen media on tärkeää?
- koska se lisää näkyvyyttä
- tehostaa sitoutumista
- parantaa viestintää
- tarjoaa uusia mahdollisuuksia varainhankintaan.
Mitä digitaalinen media on:
- sähköpostimarkkinointia
- sosiaalisen median alustoja (Facebook, Twitter/X, Instagram)
- verkkosivuja ja blogeja
- online-mainontaa (esim. Google-mainoksia, bannerimainoksia)
- podcasteja sekä online-videoita (esim. YouTube)
- mobiilisovelluksia ja digitaalisia julkaisuja
Kuinka voimme hyödyntää digitaalista mediaa?
- rakenna vahva asema verkkoon
- luo sisältöä, joka yhdistää
- hallitse sosiaalisen median markkinointi
- hyödynnä sähköpostimarkkinointia
- tee yhteistyötä vaikuttajien kanssa
Pidä parhaat käytännöt:
- avainasemassa johdonmukaisuus
- aitous voittaa sydämet
- osallistu, älä pelkästään lähetä
- mittaa sitä millä on merkitystä
Lopuksi Rajni vielä antoi pikakurssin kahden sovelluksen käytöstä: Canva (www.canca.com) sekä Paint 3D (Windows).
Loppusanoissaan Mamta Gupta kehotti meitä kaikkia käyttämään Inner Wheel merkkiä, aina ja joka paikassa. Ihmiset huomaavat sen ja kysyvät, mikä se on, ja niin tieto Inner Wheelistä leviää.
Inner Wheel -logossa on piste keskellä. Mamta Gupta sanoi: It is YOU, se olet sinä”. Sinä olet tärkeä, ilman sinua tämä liike ei toimi eikä etene! Mamta kehotti kaikkia muistamaan tämän.
Tallenne on nähtävissä osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=gaSsfHkT6o8