Step-by-Step #10 Materiaalia tapahtumablogiin

Jos Sinä olet tuottamassa tapahtumasta kuten vaikka kokouksesta tai Rallystä viestinnällistä blogikirjoitusta, mutta mietit mitä siihen pitäisi laittaa. Seuraava muisti- ja kikkalista on tarkoitettu helpottamaan asioiden kokoamista yhden mallin mukaan. Ratkaisuja voi olla monia ja tässä on yksi. Samalla tämän mallin avulla voit kerätä tietoja ja aineistoa jonka joku muu kokoaa nettisivuille blogikirjoitukseksi. Näin yhdistetään Sinun tietämys asiasta ja päivittäjän tekninen osaaminen ja tuloksena toimivaa viestintää ja onnistunut tapahtuma.

A. Aiheen kokoaminen

Hyvä tekstisisältö muodostuu selkeistä kappaleista joissa kussakin kerrotaan sopivasti lisää aiheesta.

1. Kappaleeseen kootaan pääinformaatio: mikä, koska, missä ja miksi

2. Toisessa kappaleessa voidaan avata tapahtuman tarkoitus yleisellä tasolla – yleisiä tavoitteita, miksi tällainen pidetään, montako vuotta perinnettä on ollut ja näin luodaan kuvaa miksi esim. Salon 2015 syksyn Rally on osana Inner Wheelin vuosittaista ohjelmaa. Voidaan myös mainita esim. edelliset kokouspaikat, niiden vierailijoita tai aiheita.

3. Kolmannessa kappaleessa voidaan kertoa itse tämän tapahtuman ideaa, ohjelmaa, tähtiesiintyjiä, vierailuja. Jos itse aiheesta on paljon kerrottavaa, pilkotaan se muutamiin sopiviin kokonaisuuksiin helpottamaan lukijan hahmottamista. Blogissa olisi hyvä käyttää kappalejaon lisäksi väliotsikoita, jolloin luettavuus ja Google-haku löytää sisällön paremmin.

4. Viimeisenä kappaleena on yleensä jokin aktivointi jolla pyritään ”käskemään” lukijaa aktiiviseksi vaikka ilmoittautumaan mukaan!

B. Lisämateriaalin linkittäminen

Lisämateriaalit voidaan jakaa kolmeen osaan.

1) Ulkopuoliset materiaalit, kuten vierailu/kokous/tapahtumakohteen omat nettisivulinkit lisäävät lukijan mahdollisuutta perehtyä kohteeseen laajemmin. Samalla tämän blogikirjoituksen tekijät pääsevät käyttämään valmista materiaalia, jonka päivittämisestä vastaa kohde itse. Myös monilla vierailevilla esiintyjillä on usein omia kotisivuja tai heitä on haasteteltu aiheesta medioissa. Näihin linkittäminen lisää vierailijan tunnettavuutta ja kiinnostavuutta. Myös vaikeiden termien avaaminen hyperlinkillä vaikka wikipediaan helpottaa asian tuntemista.

  1. Esim. henkilöesittelyt:   IIW:n presidentti Abha Gupta, Board of Direction Hannele Karhunen, Artisti Arja Koriseva, Taiteilija Lotta-Pia Kallio,
  2. Esim. kokouskohde-esittelyt:   Hotelli-ravitola Rikala Salo, Wiurilan Kartano, museovirastowiki
  3. Myös erilaiset videoclipit avaavat asiaa
  4. Joskus voidaan myös koota aiheesta Google-haku ja laitaa tämän klinkkiosoite www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=Wiurilan+kartano

2) Omat materiaalit, kuten esitteet, kutsut, ilmoittautumislomakkeet, ennakkotehtävät, luentomateriaalit kannattaa muuttaa PDF-muotoon ja liittää nettisivulle ladattavaksi materiaaliksi. Vain sellaiset materiaalit, joiden jatkokäsittely käyttäjät tekevät jätetään ko. tiedostomuotoon kuten excelin taulukkolaskenta pohjat

  1. Esim. Esite- ja luentomateriaalit PDF-muodossa Kutsu IW-Rally_kutsu_2015, Ohjelma IW-Rally_ohjelma_2015
  2. Esim. Täytettävä materiaalit: Klubien jäsenluettelo-pohjat InnerWheelFinland_jäsenluettelo_2015-2016

3) Opasteet tehdään nykyään usein Google Mapsillä. Voit käydä Google Mapsin sivulla ja hakea kohteen osoitteen tai paikan nimellä ja saat karttalinkin

  1. Linkkinä https://www.google.fi/maps/place/Sokos+Hotel+Rikala/@60.387615,23.127923,17z/data=!4m2!3m1!1s0x468c46532790e49f:0x1f962fa5e2a0ce26?hl=fi  
  2. Lyhennettynä URL-linkkinä https://goo.gl/maps/lqXpZ
  3. Vaikka karttakuvan (vieressä)
  4. Myös monien kohteitten kotisivuilla on ajo-ohjeet tai karttoja
  5. Joskus on Muuta
Google Maps -karttalinkit
Google Maps -karttalinkit

 

C. Kuvien valinta

Kuvilla saadaan sekä ilmettä, lisätään sivun mielenkiintoa ja ennen kaikkea kerrottaan visuaalisemmin mistä on kyse. Kuvissa mielenkiintoa lisäävät toiminnallisuus, ns. ”pilke silmäkulmassa” ja iloisuus ja reippaus. Pönötyskuvia, jossa ollaan asettauduttu jäykkinä riviin, tulee yleensä liikaa.

  1.  Jos ei haluta lisätä kuvia, voidaan käyttää esim. Googlen kuvahaun linkki (vrt. Wiurilan kartanoa)
  2. ym.