Step-by-Step #7 Lokakuu 2014 – Markkinointi 2 SOME

SOME maailmaa by Brandinvaluenow.com
SOME maailmaa by Brandinvaluenow.com

Sosiaalinen media (SOME) on valtaamassa maailmaa. Se sai alkunsa 2000-luvun alkussa ja nykyään erilaisia työkaluja, SOME-kanavia, on jo satoja. Koko ajan on tulossa uusia ja osa vanhoista häviää (vrt. klikkaa kuvaa oikealla isommaksi). Samaan aikaan internetin käyttö kasvaa räjähdysmäisesti. Syynä ovat mm. nopeammat mobiilidatayhteydet ja älykännykät. Tänään Suomessa etsitään Googlella jo 30-40 miljoona hakua päivässä kasvaen noin 20 % vuosivauhdilla.  Näistä jo lähes puolet tehdään kännykällä. Suomessa on jo lähes 50 % väestöstä Facebookissa ja väkimäärä kasvaa tasaisesti. Myös Twitter, Instgram, Pinterest kasvavat tasaisesti vanhojen Youtuben ja Wikipedian lisäksi.

Seuraavassa pieni katsaus SOMEen. Aluksi pieni tärkeimpien SOME-mediakanavien esittely ja tukena käyttövinkkejä IW-viestintään.


  FacFacebook-logo_65x50ebook

  Facebook (wiki) perustettu 2004. Sosiaalinen yhteisöpalvelu, jossa kootaan ystäväverkostoja. Toimii aktiivisten ihmisten välisenä verkostona. Vaatii aktiivista osallistumistä mm. tilapäivityksiä kirjoittamalla, osallistumalla ystävien tilapäivitysten huomioimiseen joko jakamalla edelleen, kommenteilla tai tykkäämällä. Käyttäjiä on Suomessa lähes 50 % väestöstä. Suomessa ystäviä keskimäärin 250 hlöä/käyttäjä.

IW-toiminnassa oman Facebook-sivun ylläpito vaatisi usemappa viikoittaista tilapäivitystä joka lienee tällä hetkellä työlästä. Ei toimi jos iso osa esim. jäsenistä ei käytä Facebookia siviilissä. Tällä hetkellä ei IW-viestinnässä ole käytössä virallisia Facebook-sivuja!

Vinkkejä

* Sopii Facebookissa olevien henkilöiden välisten esim. suljettujen ryhmien keskutelufoorumiksi. Tällöin esim. KN:n jäsenet perustavat oman suljetun FB-ryhmän ja keskustelevat kokousten välillä suljetulla FB-seinällä asioista ilman, että ne näkyvät ulkopuolisislle.

* Toimii erinomaisesti julkisten IW-tapahtumien kuten Lastensairaalan konsertin markkinoinnissa, jos yksityiset IW-ladyt jakavat innerwheel.fi sivun blogijulkaisuja omissa Facebook-profiileissaan.

Laskentaideologiaa!

– Jos 1.400 IW-ladystä on 30 % Facebookissa, on heitä n. 420 henkilöä
– Jos heillä on keskimäärin 250 FB-kaveria
– Yksi tilapäivitys leviäisi 420 hlöltä á 250 hlölle eli 105.000 hlölle (Suomessa keskimäärin n. 250 FB-kaveria/hlö)
– Jos kunkin ystävistä 30 % aktivoituu jakamaan, kommentoimaan tai tykkäämään omille KA 250 kaverilleen saadaan jo 31.500 hlöä markkinoimaan teoreettiset 7,875 miljoonaa kontaktia
– Jos tilapäivityksiä olisi tapahtumasta jopa 6, olisi kerroin vastaavaa.
Tämä teoreettinen laskelma avaa SOMEn mahdollisuuksia jos näin halutaan.

Linkkejä: Facebook Help, IIW in Facebook, Muita IW:n FB-sivuja, Slideshare FB:n käytön perusteet, Slideshare FB-uudistukset 2014,International Innerwheel FacwbookissaInternational Innerwheel Facebookissa

Twitter-logo_50x50  Twitter

. 2006 perustettua Twitteriä (wiki) voidaan kutsua SOMEn moderniksi tekstiviestiksi. Varsinainen viesti on 140 merkkiä pitkä ja mukana voidaan lähettää kuva tai hyberlinkki halutulle sivulle. Twitterissä voi kuka vain seurata ketä haluaa ilman seurattavan lupaa.

Suomessa Twitter-käyttäjiä on n. 250.000. Aktiivisesti Twitter on kommentoinnin ja pikakeskustelun välineenä nopea. Mm. TV-ohjelmissa ja urheilutapahtumissa sekä uutisoinnissa nopeana välineenä valtaa maailmaa. Myös julkkiksia seurataan Twitterin avulla (Suomessa parhaimmilla on kymmeniä tuhansia seuraajia: @alexstubb 149.000, @hsfi 45.000, @Valavuori 50.000, @K_Raikkonen_F1 106.000 Maailmalla: Kate Berry 58,2 milj. Lady Gaga 42,5 milj. jne.)

Käyttäjällä on oma tunnus @IWFinland, @yleuutiset, @alexstubb,

Asioille voidaan sopia oma kontakti kuten #IWFinland, #vainelämää, #elcrew, #viskigate

IW-viestintään on varattu oma @IWFinland-twittertili. Se on käytössä, muttei omaa aktiivista ylläpitäjää. Vastaavasti innerwheel.fi sivulla on sivupalkissa @IWFinlandin oma Twitter seuraaja. Twiittaamalla twiitin sisällä #IWFinland-merkinnällä näkyy viestisi n. viikon IW:n nettisivulla. Tämä palvelu mahdollistaa twitterkäyttäjiltä nopeiden pikaviestien lähettämisen vaikka kesken automatkan tai kokouksen.

Vinkkejä

IWF_twiitit* IW-läinen jolla on oma Twitter-tili, voi lähettää esim. kokouskutsun muistutuksia tms. twiittaamalla (kuva ison alla) lyhytviestin jossa on mukana #IWFinland tekstissä. Viesti näkyy innerwheel.fi -sivulla n. viikon (kuva vieressä). Viestiin voi liittää kokouskutsun linkin kuten muissakin medioissa.

* Kuvallinen Twitter-viesti esim. kansainvälisestä kokouksesta onnistuu yksinkertaisesti ottamalla älykännykällä tilannekuva ja jakamalla se saman älykännykän Twitter- applikaation avulla #IWFinland merkinnällä. Saatteeksi jokin mielenkiitoinen lyhytviesti.

* Jos laitat Twitter-viestiisi sekä #IWFinland että @IWFinland näkyvät viestit sekä #IWFinland merkinnällä innerwheel.fi-sivun twitterlaatikossa että @IWFinlandin saapuvissa twiiteissä.

 

Linkkejä: Toni Nummilan Suomi-Twitter, Alexander Stubb, IIW, Seuratuimmat Twitterissä, Twitter-opas, Pieni Twitter-opas, Ota twiittaus haltuun 10 vinkkiä by YLE

Innerwheel Finland Twitterissä eli @IWFinland
Innerwheel Finland Twitterissä eli @IWFinland

Lähtevä_twiitti


Youtube 75x50  Youtube

. 2005 avattu Youtube (wiki) videopalvelu sisältää valtavan määrän erilaista kuvamteriaalia. Joka minuutti sinne ladataan lisää yli 100 h uutta materiaalia. Youtubesta löytyy Innerwheel haulla 6.970 osumaa. Osa ei varmaan ole aitoa IW-videota.

IW-toiminnassa erilaisten tapahtumien taltiointi vaikka kännykkäkameralla tai pienellä digivideokameralla ja materiaalin siirtäminen Youtubeen voisi olla järkevää dokumentointia. Youtubessa materiaalin näkyvyyttä voidaan määrittää esim. vain linkillä löydettäväksi jolloin video voidaan linkittää sivustollemme vaikka salasanan takana olevalle sivulle ja näin rajoitetaan näkyvyyttä vain kohderyhmälle. Toisaalta kokonaan julkinen katselu voi kiinnostaa ulkopuolisia IW-toimintaan.

Vinkkejä

* Kuvaa pieniä videoclippejä 30 sec – muutaman minuutin pätkiä joita ihmiset jaksavat paremmin katsoa. Kokouksessakin puhuja kerrallaan.

* Lataa videoclippi Youtubeen (latausohjeet) Kopioi Youtubeen ladatun videon URL-osoite selaimen osoiteriviltä ja tee siitä hyberlinkki halutulle IW-sivulle tai blogiin. Valitse se avautumaan uudessa ikkunanssa, jotta katsoja ei poistu IW-sivulta.

Linkkejä: Youtube ohjekeskus, Youtube ohje by Minttu,

Innerwheel Youtubessa
Innerwheel Youtubessa

Lisäksi ovat mm. Instagram (wiki, kuvien jako ja sosiaalinen verkosto), Pinterest (wiki, sosiaalisten linkkien ja kuvien jakopalvelu), Wikipedia (wiki, vapaan sisällön ”tietosanakirja” netissä) joiten käyttöä kannattaa tutkia. Listaa voisi jatkaa, mutta tässä nyt eräs tulkinta IW-viestintää tukevista työkaluista.


Tilapäivityksen tekeminen SOME-työkaluilla

Facebookissa, Twitterissä, Google+ ym. SOME-työkaluissa viestin jakaminen tehdään tilapäivityksellä seuraavasti.

1) Mene haluamallesi Innewheel-blogisivulle ja kopio sivun URL-osoite selaimen yläpalkista.
2) Avaa oma SOME-sivusi ja valitse uusi a) FB:ssä tilapäivitys, b) Twitterissä twiitti jne.
3) Liitä kopioimasi IW-sivun linkki tilapäivitykseen
4) Lisää jokin mielenkiintoa herättävä kommentti aktivoimaan seuraajiasi
5) Julkaise SOME-tilapäivityksesi ja jää odottamaan  😆

Vastaavasti kuvajulkaisu mm. älykännykällä toimittaessa

1) Ota tilannevalokuva tapahtumasta
2) Avaa valokuva ja valitse Jaa-painike
3) Valitse esim. Facebook jolloin kuvanjako yhdistyy älykännykälläsi oman FB:si uuteen tilapäivitykseen kuvalinkillä
4) Lisää haluttu teksti aktivoimaan
5) Julkaise

Terveisin weblaku